مقالات

چوب ترموود چیست؟

چوب ترموود چیست؟

چوب یکی از مهم‌ترین مصالح طبیعی است که در ساخت انواع درب چوبی و به منظور طراحی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به کارخانجات نجاری مراجعه کنید متوجه می‌شوید که انواع چوب‌ها دسته بندی شده‌اند و نجاران بر اساس هدف کار از چوب مناسب استفاده می‌کنند. در این بین قطعا انواع ترمووود را خواهید دید. ترمووود از چوب‌های سخت یا چوب‌های نرم ساخته می‌شود و به همین دلیل محدوده استفاده از آن‌ها کاملاً متفاوت است.

تعریف کلی ترموود

اگر سازه‌های ساختمانی با چوب را دیده باشید. بسیاری از این سازه‌ها چشم نواز و زیبا هستند و کاربردهای زیادی دارند. از طرفی ظرافت خاصی به نمای ساختمان یا دکوراسیون داخلی می‌دهند و به طور کلی برای تولید این محصول از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. چوب ترمووود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه‌ها، ساس‌ها و قارچ‌ها نیز بسیار مقاوم است. چوب ترمووود علاوه بر موارد فوق از ثبات رنگ و شکل بی‌نظیری برخوردار است به طوری که سال‌ها زیبایی خود را حفظ می‌کند و این ویژگی‌ها مورد توجه طراحان و مهندسان ساختمان قرار گرفته است.

استفاده از چوب ترموود در دکوراسیون داخلی

اگر به طراحی داخلی ساختمان فکر می‌کنید، ممکن است بخواهید از چوب برای پوشش دیوار، کفپوش، درب داخلی و دکوراسیون استفاده کنید. همانطور که می‌دانید از چوب در وسایل تزیینی مانند اشیاء زینتی، مبلمان، کابینت و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود و این عناصر بخشی از طراحی داخلی خواهند بود. قطعا این سوال پیش می‌آید که در بین انواع چوب، کدام یک بهترین گزینه برای طراحی داخلی است؟ در این مقاله قصد داریم ترمووود را برای مصارف داخلی معرفی کنیم.

اما ممکن است این سوال پیش می‌آید که تفاوت ترمووود با سایر انواع چوب چیست؟ وقتی صحبت از استفاده از چوب برای فضای داخلی ساختمان می‌شود، ممکن است در ابتدا این ذهنیت را داشته باشید که چوب عمر بسیار کوتاهی دارد و به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد، پوسیده می‌شود یا مورد حمله آفات قرار می‌گیرد. اگر از ترمووود برای فضای داخلی استفاده کنید، چنین مشکلاتی به هیچ وجه پیش نخواهد آمد. در واقع اگر چوب خام در معرض دما و فشار بالا قرار گیرد مقاومت بالایی خواهد داشت که منجر به تولید ترمووود می‌شود.

برای تولید ترمووود به کوره‌هایی نیاز است که فشار و حرارت را در شرایط خلاء افزایش دهند. به محض وجود خلاء در داخل کوره، به دلیل دمای بالا، امکان التهاب وجود نخواهد داشت. در ادامه فرآیند تولید باید به تدریج دما و فشار داخل کوره را افزایش داد تا به دمای بین 180 تا 220 درجه سانتیگراد برسد. سپس برای مدت معینی چوب در همان محدوده دمایی باقی می‌ماند و پس از آن باید به تدریج دما کاهش یابد.

در این مرحله از بخار آب نیز استفاده خواهد شد. بسته به محدوده دمایی تنظیم شده، رنگ ترمووود و در نتیجه استحکام آن متفاوت است. چوب‌هایی که دمای بالاتری را تحمل می‌کنند، مقاوم‌تر و دارای رنگ تیره‌تر خواهند بود.

همانطور که گفته شد چوب ترمووود در برابر پوسیدگی، رطوبت و تغییر رنگ کاملا مقاوم است. بنابراین حتی می‌توانید از ترمووود برای کف ساختمان استفاده کنید، زیرا در این صورت مطمئن هستید که اگر آب روی زمین بریزد، چوب‌ها پوسیده و متورم نمی‌شوند. از طرفی این چوب با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. بنابراین می‌توانید همیشه از زیبایی دکوراسیون لذت ببرید.

همچنین تنوع رنگ ترموود بسیار زیاد است. از چوب‌های نرم و سخت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای ساخت ترمووود استفاده می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از چوب ترمووود برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید، قطعا می‌توانید از مدل‌ها و سبک‌های مختلف بر اساس سلیقه خود استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ترمووود پایداری ابعاد است. انواع چوب‌های خام در اثر تغییرات دما منبسط و منقبض می‌شوند و این باعث تغییر ابعاد آن‌ها می‌شود. اما برای ترمووود چنین موضوعی وجود ندارد و زمانی که از وسایل گرمایشی در فصل زمستان استفاده می‌شود، افزایش دمای خانه تاثیری در سایز چوب نخواهد داشت.

 

کابینت آشپزخانه

یکی از مواردی که برای همه افراد برای استفاده از چوب در طراحی داخلی مهم است سمی نبودن چوب است. با این حال، برخی از چوب‌ها حاوی سمومی هستند که می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در بدن انسان شوند. اما در طی مراحل ساخت ترمووود مواد سمی داخل و همچنین آدامس به طور کامل از چوب تخلیه می‌شود، بنابراین نگران استفاده از ترمووود در دکوراسیون داخلی نخواهید بود و می‌توانید با خیال راحت کابینت‌ها و حتی تخت نوزاد خود را از چوب ترمووود بسازید.

ترمووود عایق حرارتی بسیار خوبی است. بنابراین استفاده از آن در کف ساختمان، درب یا دیوارپوش، انتخاب مناسبی برای کاهش میزان اتلاف انرژی و از طرفی هزینه‌های مصرف انرژی بسیار کمتر خواهد بود.

از آن‌جایی که ترمووودها در برابر ضربه و شکستگی بسیار مقاوم هستند، بنابراین استفاده از آن‌ها برای کفپوش بهترین انتخاب خواهد بود.

مهمترین کارکردهای ترمووود در دکوراسیون داخلی

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده برای ترمووود، می‌توان از این نوع چوب برای مصارف مختلفی در طراحی داخلی استفاده کرد:

رایج‌ترین موارد استفاده از چوب ترمووود داخلی برای کف، دیوارپوش، مبلمان، درب ضد سرقت و کابینت آشپزخانه است.

از این چوب می‌توانید برای پله‌ها در فضای داخلی ساختمان نیز استفاده کنید. برای خانه‌های دوبلکس می‌توان از یک قطعه چوبی بسیار زیبا با طراحی شیک برای پله استفاده کرد و ترمووود ایده‌آل ترین گزینه خواهد بود.

جالب است بدانید برای طراحی استخر و سونا نیز می‌توانید از چوب ترمووود استفاده کنید زیرا مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد.

به دلیل مقاومت بالای ترمووود در برابر رطوبت، می‌توانید از آن در کابینت آشپزخانه نیز استفاده کنید.

کیفیت چوب انتخابی برای مبلمان، دکوراسیون داخلی و کاربرد خارجی، نه تنها دوام آن را تعیین می‌کند، بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز بسیار مهم است.

ترمووود آیوس

آیوس نام آزمایشگاهی یک درخت استوایی بومی در غرب و مرکز آفریقا است که معمولاً به نام‌های اوبه، آباچی، سامبا یا واوا نیز شناخته می‌شود. این چوب عجیب و غریب از دیرباز یکی از گونه‌های استثمار شده در این منطقه بوده است. الوار آیوس ظاهری روشن و خامه‌ای شکل از سفید تا زرد روشن ارائه می‌دهد و بنابراین دارای پتانسیل زیبایی برای طراحی داخلی است.

آیوس که به نام اوبچه نیز شناخته می‌شود، معمولاً در ساخت مبلمان، درب‌ها و تزئینات داخلی استفاده می‌شود. هنگامی که با فرآیند ترمووود ترکیب می‌شود، بادوام‌تر و پایدارتر می‌شود و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای روکش‌های خارجی و کاربردی تبدیل می‌کند.

آیوس ترموود دارای رنگ قهوه‌ای روشن یکنواخت با الگوی دانه‌ای است که می‌تواند زیبایی جذابی را به هر پروژه اضافه کند. همچنین کمتر مستعد ترک خوردگی، تاب برداشتن و پوسیدگی است و در مقایسه با چوب‌های اصلاح نشده گزینه‌ای پایدارتر و ماندگارتر است.

ترمووود آیوس دارای چگالی کم است و کار با آن هم با استفاده از ابزارهای دستی و هم با ابزارهای برقی آسان است. می‌توان آن را رنگ آمیزی کرد تا به پرداخت‌ها و رنگ‌های مختلف دست یافت، که آن را به یک ماده همه کاره برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای طراحی تبدیل می‌کند.

صنایع چوب دریس با تیمی از متخصصین مجرب در زمینه شناخت انواع چوب، آماده ارائه انواع درب‌های چوبی به شما می‌باشد. برای مشاوره با کارشناسان ما می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *