مقالات

مقایسه درب MDF و درب چوبی

مقایسه درب MDF و درب چوبی

در مقایسه با چوب،MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) که با مواد بازیافت شده و الیاف با چسب رزینی مخلوط شده و بسیار محکم به هم فشرده شده است، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

مزایا و معایب درب MDF

مواد اصلی و اولیه MDF خاک اره و خرده چوب‌های دیگر است. همه این‌ها ضایعات جمع‌‌آوری شده از فرآیند ماشین‌کاری هستند که باعث می‌شود هزینه مواد بسیار کمتر از تخته سه لا و چوب جامد باشد. در ادامه مزایا و معایب درب MDF را بررسی می‌کنیم:

ورق‌های MDF با اندازه‌های مختلف

در قفسه‌های ورقه‌های MDF بیش از 100 ضخامت مختلف موجود است، از 2 میلی متر شروع می‌شود و تا 60 میلی‌متر افزایش می‌یابد. طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها موجود است تا اندازه دلخواهتان را انتخاب کنید.

سطح صاف و بدون برش

MDF در طول فرآیند تولید با صفحات فولادی بزرگ بسیار فشرده می‌شود، که باعث می‌شود ورق کلی بسیار صاف باشد. این امر MDF را برای رنگ‌آمیزی، لمینت یا چسباندن روکش‌ها ایده‌آل می‌کند. هنگامی که ورق‌ها به اندازه دلخواه بریده می‌شوند، لبه‌ها صاف می‌مانند، در حالی که روی چوب جامد یا تخته سه‌لا به دلیل گره‌های طبیعی و دانه‌های موجود در چوب، لبه‌ها می‌توانند خرد شوند یا خلأ ایجاد کنند.

مواد ثابت

MDF دارای مواد ثابت مانند تخته سه‌لا و چوب جامد نیست، که این موضوع هنگام برش دادن جزئیات پیچیده یا قالب‌سازی ایده‌آل است. مواد دیگر پاره می‌شوند و یا برش به همان اندازه صاف نخواهد بود.

امواج کمتر

بر خلاف چوب جامد، MDF در مناطقی که رطوبت بالا وجود دارد، قوی می‌ماند. این به این دلیل است که MDF می‌تواند بطور مداوم منقبض و منبسط شود بدون این که قسمت‌های مختلف مواد در مقابل یکدیگر کار کنند.

ام دی اف چه معایبی دارد؟

در کنار مزایای MDF، معایبی نیز وجود دارد که می‌توانید با مقایسه آن انتخاب مناسبی داشته باشید.

مواد اولیه زشت

چوب جامد به دلیل زیبایی طبیعی شگفت‌انگیز مشهور است، اما MDF جذاب‌ترین رنگ طبیعی نیست و فاقد ویژگی‌های موجود در چوب جامد و تخته سه‌لا است.

MDF آب را جذب می‌کند

MDF به دلیل وجود الیاف بسیار ظریف درون تخته آب را به سرعت جذب می‌کند، که می‌تواند باعث متورم شدن MDF و به تدریج از دست‌دادن ویژگی‌های ساختاری آن شود.

مواد ضعیف

MDF فاقد مواد شکل‌دار است که به چوب جامد و تخته سه‌لا استحکام و یکپارچگی ساختاری ببخشد. با وجود اینکه بسیاری از قفسه‌ها و کابینت‌ها از MDF ساخته شده‌اند، اما به یک قاب چوبی محکم نیاز دارند تا بتوانند محکم یا به گونه‌ای ثابت شوند که از خراب شدن آن در زمان طولانی اطمینان حاصل شود.

ترک خوردگی

هنگام استفاده از MDFترک خوردگی امکان پذیر است باید بسیار مراقب باشید، ممکن است الیاف آن ترک خورده یا شکسته شود.هنگام استفاده از پیچ، مراقب باشید؛ از آن‌جایی که پیچ‌ها معمولی شکل مخروطی ایجاد می‌کنند، MDF شکسته می‌شود.

حاوی فرمالدئید

چسبی که همه الیاف را در کنار هم نگه می‌دارد حاوی فرمالدئید است. هنگامی که برش داده می‌شود، سنباده می شود یا ماشین‌کاری می شود، گرد و غبار زیادی را بیرون می‌کشد که می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها و چشم‌ها شود. عوارض بلند مدت می‌تواند شامل سرطان ریه، بینی و گلو باشد.

درب چوبی

درب چوبی چه مزایایی دارد؟

در این مقاله قصد داشتیم تا از مزایا و معایب درب چوبی و MDF صحبت کنیم، تمامی مزایا و معایب MDF را گفتیم و حالا نوبت به مزایا و معایب درب چوبی رسیده است:

زیبایی طبیعی

یکی از بزرگترین دلایل انتخاب چوب برای بسیاری از مردم این واقعیت است که چوب زیبا به نظر می‌رسد. دانه طبیعی در یک تکه چوب می‌تواند شخصیت، عمق رنگ و منحصر به فرد بودن خود را نشان دهد که به سادگی نمی‌توانید از چوب مهندسی شده بدست آورید.

ماندگاری مادام‌العمر

چوب یک ماده بسیار بادوام است که می‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد، زیرا دانه طبیعی و الیاف چوب بسیار محکم هستند. درب چوبی هم می‌تواند خراشیده یا دچار آسیب شود، اما در بیشتر موارد می‌توان آن را به راحتی اصلاح یا بازسازی کرد.

زیبایی تمام نشدنی

رنگ و ظاهر درب چوبی با کیفیت طبیعی می‌تواند سال‌ها شیک باقی بماند. چوب یک ماده بسیار متنوع است به همین دلیل در خانه‌های سنتی و مدرن استفاده می‌شود. انواع بسیار متنوعی از چوب وجود دارد که می‌توان آن‌ها را متناسب با یک سبک داخلی خاص استفاده کرد. بدون اجزای شیمیایی سخت و به دلیل اینکه چوب یک ماده طبیعی است، عاری از هرگونه مواد شیمیایی است که می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد، درب چوبی بهترین گزینه است و می‌تواند به جلوگیری از حساسیت یا واکنش احتمالی شما به هرگونه گرد و غبار یا ذرات کمک کند.

درب چوبی چه معایبی دارد؟

چوب ماده گران قیمت نسبت به مصالح ساخت بشر است. یکی از طولانی‌ترین قسمت‌های فرآیند خشک کردن چوب با هوا و کوره است. بسته به ضخامت چوب، خشک کردن چوب گاهی اوقات ممکن است سال‌ها طول بکشد.

پایداری

چوب یک ماده طبیعی است بنابراین در برابر تغییرات محیطی واکنش نشان می‌دهد. وقتی هوای اطراف مرطوب باشد، چوب آب را جذب کرده و شروع به متورم شدن می‌کند و هنگامی که رطوبت هوا کم است و هوا خشک است، چوب رطوبت خود را از دست داده و کوچک می شود. در موارد شدید، این می تواند باعث چروک شدن چوب در زمان رطوبت بالا، یا شکافتن و ترک خوردن آن در شرایطی که بیش از حد خشک است شود، به همین دلیل مهم است که رطوبت را کنترل کرده و از افزایش یا کاهش شدید رطوبت هنگام داشتن چوب در خانه خود جلوگیری کنید.

تحمل وزن بالا

توجه به حالت طبیعی چوب، محکم و مقاوم، چوب جامد برای نگه‌داشتن قطعاتی که دارای وزن هستند بسیار مناسب است.

نتیجه‌گیری

با توجه به زیبایی طبیعی چوب، بهتر است برای درب‌هایی که مرکز کانونی یا درب‌های خارجی و درب داخلی مورد توجه هستند، درب چوبی استفاده شود. به طور معمول، MDF به عنوان جایگزین ارزان‌تری برای چوب جامد در نظر گرفته می‌شود و اغلب از نظر کیفیت پایین‌تر است. اگر چه MDFساخته شده امروزه بسیار قوی‌تر از سال‌های قبل است، اما مقاومت آن هنوز قابل مقایسه با چوب نیست. دانه طبیعی چوب چیزی است که سطح بالایی از استحکام ساختاری را می‌دهد که در MDF وجود ندارد. محصولات MDF روکش‌دار اغلب در طول زمان مستعد خرد‌شدن لبه‌ها هستند و اغلب نمی‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. اگرچه چوب اغلب بسیار گران‌تر است، اما بسیار بیشتر از MDF دوام می‌آورد و گاهی اوقات می‌تواند یک سرمایه گذاری مادام‌العمر در خانه باشد. در اغلب موارد، چوب جامد در صورت خراش یا آسیب می تواند به راحتی تعمیر شود، اما اطمینان از میزان رطوبت ثابت و اجتناب از نور مستقیم خورشید بسیار مهم است زیرا این امر می‌تواند به طور دائمی به چوب آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *