مقالات

راهنمای خرید درب چوبی

راهنمای خرید درب چوبی

درب چوبی از زمان‌های قدیم اهمیت زیادی داشته و مورد استفاده عموم بوده است. امروزه با پیشرفت صنعت درب سازی درب‌های چوبی بسیار زیادی روانه بازار شده‌اند که همه افراد بتوانند با بودجه‌های متفاوت و سلیقه خود درب چوبی مناسبی تهیه کنند. در هنگام خرید درب چوبی باید به این نکات توجه کنید:

1. جنس

2. سبک

3. ابعاد

4. وزن

5. قیمت

در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

جنس درب‌های چوبی

جنس درب چوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در ابتدا باید انواع چوب‌ها را بشناسید یکی از مزایای درب چوبی این است که به تعداد انواع چوب‌های موجود در جهان، درب چوبی‌متفاوت نیز وجود دارد که ما در ادامه با انواع چوب آشنا می‌شویم:

چوب گردو

یکی از بهترین جنس‌های بازار، درب چوبی ساخته شده از چوب گردو است. چوب گردو با نقش‌های طبیعی زیبا روی خود جلوه درب چوبی را چند برابر کرده و بیشتر در خانه‌هایی با چیدمان روشن از این درب چوبی که معمولا رنگ تیره دارد استفاده می‌کنند تا زییایی خانه را دوچندان کند و همین امر باعث محبوبت درب چوبی گردو نسبت به دیگر درب ها شده است.

یکی از مزیت‌های ‌دیگر این درب‌چوبی این است که به علت وزن زیاد از استحکام بیشتری برخوردار بوده و دربرابر خم شدن مقاوم است اگر جنس چوب گردو مرغوب باشد در ساخت درب ضد سرقت نیز کاربرد دارد.

چوب بامبو

به دلیل اینکه چوب بامبو تنها در مناطق خاصی رشد می‌کند درب ساخته شده از این چوب را نسبت به درب‌های دیگر متمایز می‌کند. یکی از مزایای درب‌چوبی بامبو، عایق بودن دربرابر گرما و سرما و همینطور دربرابر صدا است که می‌تواند در انتخاب ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

این نوع چوب به شدت کاربردی بوده که نسبت به درب‌های چوبی معمولی بیشتر استفاده می‌شود. در عین حال محدودیت این چوب‌ها نسبت به چوب‌های دیگر بیشتر است از این رو درب های ساخته شده با چوب بامبو خاص هستند.

چوب کاج

یولکا نوع خاصی از چوب‌های کاج می‌باشد. البته این چوب را با نام دیگری می‌شناسند یعنی سانسا. این مدل چوب‌ها کاربردی‌ترین چوب در ساخت انواع درب‌های چوبی به حساب می‌آیند از خصوصیت ها و مزیت های درب‌های تولید شده با این چوب می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• چوب کاج زیبایی خاصی دارد و از طیف رنگی زرد تا سبز با رگه های قهوه ای طور موجود است. و می توان به راحی بر روی آن ها طرح ایجاد نمود.

• درب های ساخته شده با چوب کاج در برابر سرما و گرما عایق خوبی هستند.

• علاوه بر آن عایق بودنشان نسبت به صدا ستودنی است.

• درب چوبی کاج در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد.

سبک درب‌های چوبی

همیشه خلاقیت‌های انسان در هر زمینه کاربرد خودش را داشته و همین امر سبب به دست آمدن سبک ها متفاوت در درب‌های چوبی است.

درب چوبی کلاسیک

این سبک از درب در سال‌های قبل از 1900 میلادی بسیار کاربرد داشته و از این نوع درب در کاخ‌هایی در ایتالیا استفاده شده است. گرما یکی از مهمترین مشخصه این سبک طراحی می باشد. از این رو چوب و دکوراسیون چوبی با توجه به طرح و نقش زیبا و همچنین رنگ منحصر به فرد آن موجب افزایش گرمای محیط می‌شود. در مجموع می‌توان گفت با به‌کارگیری متریال چوب در محیط داخلی سبک کلاسیک باعث شیک و لوکس شدن دیزاین خانه میشود.

درب چوبی

همچنین سبک کلاسیک ریشه در طراح‌های قرن 18 فرانسه و انگلیس دارد و از پر طرفدارترین سبک‌ها در بین انواع طراح‌ها می‌باشد. درب چوبی کلاسیک را می‌توان از چوب‌های مختلفی از جمله چوب‌های نرم و سخت ساخت اما مناسب‌ترین چوب برای ساخت درب کلاسیک چوب روس یا راش، بلوط و گردو می‌باشد.

درب چوبی مدرن

درب‌ها بخشی از دکوراسیون خانه هستند که علاوه بر زیبایی کاربردهایی از جمله امنیت و عایق صدا در مکان‌های مختلف ساختمان‌ها دارند. بنابراین انتخاب درب با طراحی جذاب و جدید نیاز به توجه دارد چرا که به دکوراسیون منزل جلوه ای خاص می‌بخشد و در حفظ امنیت و آرامش نیر تاثیر دارد. به همین دلیل باید دربی انتخاب کرد که علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و شیک، مستحکم هم باشد. امروزه از سبک مدرن در طراحی درب‌های چوبی استفاده می‌شود که بسیار پرطرفدار است.

درب چوبی

ابعاد درب چوبی

درب‌ها دارای لبه‌هایی هستند به نام قابلمه( لبه تورفته چهارچوب), لولا درون قابلمه نصب می شود . اندازه گیری درب ها باید از داخل به داخل لبه ( قابلمه چهارچوب) انجام شود. اگر درب شما دو لنگه است و چهارچوب شما با لولا خریداری شده و نصب شده است, باید متر را از داخل لولا تا لولای مقابل اندازه کنید. ما در مقاله انواع قاب بندی درب دررابطه با این موضوع به طور کامل توضیح داده‌ایم.

در اکثر ساختمان‌ها که توسط معماران مطرح و باتجربه ساخته می‌شود, ابعاد و اندازه درب ها از قبل طبق نموداری مشخص و استاندارد ایجاد می شود. در برخی از کشور ها این ابعاد جزو ضوابط دولت آن کشور است که باید توسط همگان به یک شکل انجام شود.

• درب های داخلی دارای عرضی در حدود 60 الی 90 سانتی‌متر هستند . مثلا برای درب سرویس ابعاد 60 در 200 گرفته می شود و برای درب های اتاق خواب 90*210 ایجاد می شود. برخی ساختمان های بزرگ این عرض تا 95 و 100 سانت هم دیده شده است ولی اکثرا ارتفاعی در حدود 200 سانتی‌متر دارند.

وزن درب چوبی

در کل درب‌های چوبی امروزه برای باز و بسته شدن آسان درب، وزنی سبک نسبت به درب های مرغوب تر دارند و از جهت قیمت، از قیمت کمتری برخوردار می‎‌باشند. هرچه جنس چوب مرغوب‌تر باشد وزن آن بیشتر است مانند درب چوبی گردو، این نوع درب به علت مقاومت و مرغوبیت بیشتری که در چوب خود دارد باعث سنگینی درب چوبی نسبت به دیگر درب‌های معمولی می‌شود.

قیمت درب چوبی

• درست است که چوب روسی جزو چوب های ارزان قیمت بازار است اما از نظر کیفیت درجه بندی و نوع مرغوب آن طول عمر مناسبی دارد. در حال حاضر (اسفند 1399) در بازار چوب فروشان قیمت چوب روسی درجه یک، با قیمت هر متر مکعب 10 میلیون تومان خرید و فروش می شود و این در حالی است که می توان چوب های روسی درجه دو با قیمتی معادل نصف این مبلغ انتخاب کرد که استفاده از آن‌ها توصیه نمی شود.

• قیمت درب تمام چوب راش با ابعاد استاندارد 2/10 * 1/10 بصورت خام و بدون رنگ با چهار چوب حدود 11 تا 15 میلیون تومان و با رنگ پلی اورتان ترک حدوداً لنگه ای 14 تا 18 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. قیمت درب چوبی بر اساس سن چوب در نظر گرفته می‌شود یعنی هرچه سن چوب بیشتر باشد بر قیمت آن افزوده خواهد شد. قیمت ارائه شده بدون احتساب دستگیره و یراق و هزینه های مربوط به حمل و نصب و بدلیل نوسانات قیمت دلار مدام در حال تغییر است.

• طیف رنگی چوب گردو خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره است این چوب دارای بافت ریزی می باشد و نقش و نگار زیبایی دارد. بدلیل گران قیمت بودن چوب گردو درب‌هایی که با این چوب ساخته می‌شود نیز گران قیمت بوده و برای درب‌های اتاق کمتر استفاده خواهد شد. از چوب گردو بیشتر در تولید درب لابی تمام چوب استفاده می شود. دوام بالا، فرم پذیری خوب و بافت زیبا از ویژگی های چوب گردو است.

نتیجه گیری

درب‌‎های چوبی به علت فراوانی و زیبایی همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید درب چوبی درباره انواع چوب تحقیق کنید تا بتوانید بهترین نوع چوب همراه با طراحی و سلیقه‌تان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *