مقالات

کدام قفل‌ها برای درب‌های ورودی آپارتمان مناسب‌تر هستند؟

کدام قفل‌ها برای درب‌های ورودی آپارتمان مناسب‌تر هستند؟

بیشتر دزدها و سارقان برای اینکه صدایی ایجاد نشود از شکستن درب خودداری می‌کنند و با فنون خاص قفل درب‌ها را باز می‌کنند به همین خاطر قفل درب‌های ضد سرقت مهم‌ترین مسئله ایست که تمام شرکت‌های سازنده سعی بر افزایش و قوی‌تر کردن قفل‌های درب ضد سرقت دارد.

انواع قفل‌های درب آپارتمان

درباره‌ی قفل درب‌ ضد سرقت بگویم که تمامی مواد سازنده آن بیشتر از فولاد زنگ نزن، آلیاژ آلومینیوم یا آلیاژ مس برای ساختن قفل درب‌های ضد سرقت استفاده می‌شود. معمولا درب‌های ضد سرقت در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند درب لابی، درب‌های ورودی منزل استفاده می‌شود.

بهترین نوع قفل‌های درب‌های آپارتمانی

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت قفل سازی، تمامی درب‌ها از جمله درب لابی، درب آپارتمانی، درب ضد سرقت و درب چوبی امنیت آن‌ها به شدت افزایش یافته و همین امر باعث شده است که حتی خانه و آپارتمان‌های قدیمی از این قفل‌ها برروی درب ورودی استفاده کنند. ما در ادامه به بهترین نوع قفل‌ها می‌پردازیم.

درب چوبی

قفل‌های مکانیکی

قفل‌های درب آپارتمانی مکانیکی با توجه به ایمنی طبقه بندی می‌شوند: کلاس A،کلاس B، کلاس C بدیهی‌ترین روش رتبه بندی تقسیم بر اساس پیچیدگی کلید قفل درب ضد سرقت است.

• هسته قفل ضد سرقت A : کلید قفل درب ضد سرقت کلاسA از نوع مسطح یا هلالی است با یک شیار در یک طرف یا هر دو طرف کلید. یک کلید با چهار طرف محدب که شکل چهار ضلعی است.

• هسته قفل ضد سرقت B : کلید این نوع قفل درب ضد سرقت مسطح یا هلالی است و دارای دو ردیف شیار مقعر در یک یا هر دو طرف کلید است. کلید دارای یک سوراخ مقعر با چند نقطه استوانه‌ای است.

• هسته قفل ضد سرقت C : کلید قفل درب ضد سرقت C از نوع صاف است و در یک یا هر دو طرف ‌کلید دو ردیف شیار مقعر وS شکل وجود دارد. این کلید دارای دو مارپیچ در داخل و خارج است. بدیهی است هسته قفل درب ضد سرقت کلاس Cجزو امن‌ترین قفل‌ها می‌باشند.

قفل الکترونیکی

قفل درب‌های آپارتمانی، الکترونیکی ضد سرقت می‌باشند که ترکیبی از فناوری پیشرفته و قفل درب مکانیکی است. این قفل درب ضد سرقت از ضریب ایمنی بالاتری برخوردار است و فرد بدون نگرانی و راحتی می‌تواند این نوع قفل را انتخاب کند. انواع قفل درب ضد سرقت الکترونیکی مانند قفل اثر انگشت، قفل رمز عبور، قفل چاپ کف دست، قفل تشخیص چهره و قفل کارتی وجود دارد.

قفل درب ضد سرقت کارتی در هتل‌ها رایج است. از قفل‌های تشخیص چهره به دلیل مصرف زیاد انرژی، در نقاط خاص یا درب امنیتی استفاده می‌شود. همچنین قفل‌هایی با سطح امنیتی بالاتر مانند قفل عنبیه و قفل‌های وریدی وجود دارد که معمولاً در بانک‌ها و برای مکان‌های فوق سری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار اصلی قفل الکترونیکی شامل مواردی است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشیم:

• پنل‌های جلو و عقب

• بدنه قفل

• سیلندر قفل

• اثر انگشت

• برد مدار

• موتور و دستگیره

که البته در موارد خاص درب، اتوماتیک باز و بسته می‌شود که این نوع درب‌ها نسبت به نوع خود به شدت پیشرفته‌اند.

مواد و طرز کار پنل قفل درب ضد سرقت اثرانگشت نوع قفل را تعیین می‌کند.

1. مواد قفلی که برای انتخاب توصیه می‌شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا آلیاژ آلومینیوم هستند. دلیل این امر این است که این مواد از مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش و ماندگاری طولانی برخوردار هستند.

جنس بدنه این قفل درب ضد سرقت ترجیحا از استیل ضد زنگ ۳۰۴ باشد؛ زیرا این ماده از بالاترین مقاومت و پایداری برخوردار است. این قفل علاوه بر بدنه قفل مکانیکی معمولی، دارای بدنه قفل الکترونیکی نیز می‌باشد. بدنه قفل الکترونیکی به دو قسمت بدنه قفل الکترونیکی انتقال دنده و بدنه قفل القایی مادون قرمز تقسیم می‌شود.

2. تفاوت بین دو بدنه این قفل‌های درب ضد سرقت بسیار ساده است، تنها در جنس آن تفاوت دارد. بدنه قفل القایی حساس‌تر است، عمل آن سریع تر انجام می شود، اما دارای هزینه بالاتر است، که در قفل‌های درجه بالا متداول می‌باشد. در قفل اثر انگشت، سیلندر هسته اصلی قفل، قسمت مکانیکی است و ترجیحا سیلندر قفل از نوع کلاس C که از هر نظر بهتر است، وجود داشته باشد.

موردی دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم. برای تشخیص اثر انگشت دو ماده خاص وجود دارد که در بازار موجود می‌باشد، یکی مواد سنجش نوری است و دیگری مواد سنجش نیمه هادی که تفاوتی قابل توجه‌ای بین آن ها نیز وجود دارد. بین این دو، اولویت انتخاب با مواد سنجش نیمه هادی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *