مقالات

انواع قاب بندی درب

انواع قاب بندی درب

به چارچوب درب که لنگه در آن قرار می‌گیرد قاب درب گفته می‌شود. قاب درب متشکل از 2 پایه استیلی که به موازات ضلع‌های عمودی درب و تکیه‌گاه افقی یعنی ریل‌ها که به دیوار چوبی یا بتنی وصل می‌شود، می‌چسبند. طبق اصل صنعت درب سازی، ریل در استیل قفل شده یا به اصطلاحی دیگر قنداق می‌شود که البته از مولیون را به‌جای استیل می‌توان استفاده کرد. مولیون همان استیل‌های کوتاه شده می‌باشند که فاصله بین ریل‌های افقی را جبران می‌‌کنند. هدف از قاب‌بندی درب افزایش امنیت درب در هنگام اتفاقات ناگوار مانند دزدی که به شدت کارآمد است.

مزایای ساخت قاب

ساخت‌وساز قاب و صفحه‌ای درب برای کابینت‌ها و فضای بین اتاق‌ها دارای ساختار و سبک خاصی است که هر فرد برای منزل خود با توجه به دکوراسیون و فضای خانه، درب‌ها، مبلمان، میز و صندلی را متناسب با سلیقه و فضای خانه دیزاین می‌کند.

انعطاف پذیری سبک

می‌توان قاب‌ها و پنل‌ها را با مدل‌ها و سبک‌های مختلف بر اساس سلیقه مشتری و فضای خانه ساخت، تا با سبک‌های مختلف معماری سازگاری داشته باشد. ساختار قاب به طراح اجازه می‌دهد تا دید خوبی نسبت به طرح در ساخت درب داشته باشد. لبه‌های داخلی اعضای قاب ممکن است به تعداد پروفیل‌ها، معماری و پنل‌های داخلی نیز بستگی دارد که صاف، مورب، برجسته شده و یا با افزودن قالب‌های تزئینی پوشیده شده باشند.

مشخصات قاب درب‌ها

تمامی درب‌ها بر اساس مدلی که دارند  از جمله درب معمولی، درب ضد سرقت، درب ضد حریق و درب شش صفحه کلاسیک و… قاب‌های متفاوت دارند.با این حال ابعاد و سایز قاب همیشه مورد بحث بوده و نیاز است که قاب مقاوم و نازک باشد تا فرد راحت‌تر بتوان وارد یا خارج شد. قاب درب بر اساس وزن و جنس در ساخته شده تا در بهترین حالت توانایی نگهداری از آن را داشته باشد.

به عنوان مثال ابعاد درب چوبی استاندارد به شرح زیر است:

عرض درب چوبی: بین 80 تا 90 سانتی‌متر

ارتفاع درب چوبی: 212 تا 220 سانتی‌متر

قاب درب چوبی: 67 سانتی‌متر

درب چوبی با توجه به اینکه محدودیت در نوع و اندازه ندارد، می‌توان در همه ابعادی، به هر شکلی ساخته شود. درب چوبی ساختمان‌ها با اینکه نسبت به هم متفاوت‌اند، اما استاندارد در نقشه‌کشی ساختمان با توجه به دکوراسیون نیز وجود دارد.

درب شش صفحه‌ای کلاسیک

درب‌های قاب و صفحه‌ای سبک‌های زیادی وجود دارد که رایج‌ترین آنها به اصطلاح درب کلاسیک شش صفحه است که دارای دو صفحه بالایی کوچک، دو صفحه مرکزی بلند و دو صفحه متوسط پایین می‌باشد. اگرچه این سبک درب‌ها از نظر معماری و دیزاین خاص نسبت به نوع‌های دیگر درب، مناسب‌تر است، این درب‌ها اغلب در خانه‌هایی با سبک‌های معماری کاملاً متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک در بسیار محبوب است زیرا یکی از محکم‌ترین و بادوام‌ترین تغییرات سبک قاب و صفحه است

درب ضدسرقت

درب‌های ضد سرقت

به عنوان مثال ابعاد درب ضد سرقت استاندارد به شرح زیر است:

عرض و طول قاب: 122*216 سانتی‌متر

قاب قوطی: 30*40 سانتی‌متر

چارچوب فلزی: باید قطر آن به اندازه 2 میلی‌متر

ابعاد قطر قاب: 18 سانتی‌متر

طول قاب انتظار: 212 سانتی‌متر

ابعاد درب ضد سرقت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود که سازندگان ساختمان باید قبل از ساخت قاب به آن توجه کنند. مسئله دیگر قطردیوار، که برای نصب درب ضد سرقت باید در نظر گرفته شود. قاب مورد نیاز برای درب‌های استاندار بوده، باتوجه به قاب دیوار بعد از قاب فلزی نصب می‌شود. قاب می‌تواند از آلومینیوم و یا هر نوع فلز دیگری باشد. طول قاب برای درب ضد سرقت به این معنا می‌باشد که از کف تمام شده تا زیر درگاه نباید بیشتر از 212 سانتی‌متر باشد. البته شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه درب ضد سرقت مراجعه کنید.

ابعاد درب ضد حریق

به عنوان مثال ابعاد درب ضد حریق استاندارد به شرح زیر است:

عرض و طول قاب: 111*212 سانتی‌متر

پشت به پشت قاب: 110*210 سانتی‌مترتا 120*220 سانتی‌متر

ابعاد قاب درب ضد حریق تک لنگه: 112*212 سانتی‌متر

ابعاد قاب درب ضد حریق دو لنگه: 202*217 سانتی‌متر

ابعاد درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش‌نشانی، قاب 110*210 سانتی‌متر تا 120*220 سانتی‌متر می‌تواند ارتقا یابد. ابعاد درب ضد حریق فلزی باید برای ساختمان‌هایی که مجاز به استفاده از این نوع درب هستند، مناسب است.

نگاه کلی

در نگاه کلی ما باید حواسمان به ابعاد و نوع درب باشد که بتوانیم بهترین انتخاب را در این مورد داشته باشیم. شما با توجه به نقشه‌کشی ساختمان برای انتخاب بهتر قاب و درب ساختمان یا منزل با فروشندگان درب در این مورد مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *