مقالات

میزان مقاومت درب ضد سرقت و درب چوبی

میزان مقاومت درب ضد سرقت و درب چوبی

بیشتر درب‌های داخلی منزل یا ساختمان، چوبی(معمولی) بوده اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی برای محافظت از وسایل و جان افراد، درب‌های ضد سرقت به منظور جلوگیری از تمامی این موارد، در فضای بیرونی و حتی داخلی ساختمان نصب می‌شوند.

درب یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را در زیبایی دکوراسیون ساختمان دارد. توجه به سبک معماری و طراحی خانه به ما در انتخاب درب مناسب کمک می‌کند. بهترین وایده‌ال‌ترین پیشنهاد می‌توان به درب ضد سرقت اما به طراحی چوبی نیز اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده درب

• چارچوب درب

• بدنه همراه با متریال

• ابعاد استاندارد

• یراق آلات مناسب درب

درب اجزای مختلفی دارد که در قسمت بالا برای شما مثال زدیم، همانطور که می‌دانید چارچوب یک اصل مهم در صنعت صنایع و ساختمان می‌باشد؛ زیرا هر درب مانند درب معمولی، درب ضد سرقت، درب ضد حریق و درب‌های دیگر بر اساس فریم، درون چارچوب مشخص قرار می‌گیرند. چارچوب را بر اساس نوع، شکل و جنس درب می‌توان به چند مورد تقسیم کرد.

انواع چارچوب درب

چارچوب را می‌توان به دوبخش تقسیم نمود، اما پیش از آن، چارچوب‌های هر درب متفاوت می‌باشند. در دربهای داخلی ساختمان، برای زیباسازی از فریم چوبی استفاده می‌شود، اما فریم فلزی هم کاربرد دارد. به منزله افزایش امنیت و ضربه پذیری درب ساختمان، از فریم فلزی در درب‌های ضد سرقت و درب ضد حریق استفاده می‌شود. چارچوب فلزی درب ضد سرقت، از نوع فلزی به قطر ۲ میلی متر بوده و با رنگ الکترو استاتیک و کاملا مقاوم در سه طرح ساده و فرانسوی و تخت با روکش MDF طراحی و تولید می‌گردد. این نوع چارچوب‌ها بسته به نوع درب تولید می‌شوند. ابعاد درب داخلی ( ۱۴ سانتی متر) و برای درب های ضد سرقت ( ۱۸ سانتی متر) تولید می‌شود.

 

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت و چوبی

ابعاد درب ضد سرقت (استاندارد)

ابعاد درب ضد سرقت به دو نوع تقسیم می‌شود که سازندگان ساختمان باید قبل از ساخت چارچوب به آن توجه کنند. مسئله دیگر قطر لقار دیوار برای نصب درب ضد سرقت می‌باشد. عرض و طول چارچوب مورد نیاز برای درب‌های استاندار: cm111 در cm212 می‌باشد. فاصله cm111 داخل به داخل چارچوب انتظار بعد از نصب چارچوب فلزی می-باشد. چارچوب میتواند از قوطی 30 در 40 و یا هر نوع فلز دیگری باشد. طول چارچوب انتظار برای درب ضد سرقت 212 سانتی متر است و به این معنا می باشد که از کف تمام شده تا زیر نعل درگاه نباید بیشتر از 212 سانتی متر باشد.

ابعاد درب چوبی

درب چوبی با توجه به اینکه محدودیت در نوع و اندازه ندارد، می‌توان در همه ابعادی، به هر شکلی در درب چوبی را ساخت. ساختمان‌ها با اینکه نسبت به هم متفاوت‌ است اما استاندارد عرفی در نقشه‌کشی ساختمان‌ها در ساخت درب چوبی وجود دارد. به صورت عرفی توصیه می‌شود، عرض درب خود را بین cm80 تا cm90 سانتی‌متر در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید عرض برای درب‌های سرویس بهداشتی و حمام بین cm70 الی cm80 سانتی‌متر توصیه می‌شود. ارتفاع می‌تواند تا 212 سانتی‌متر و در بعضی موارد تا 220 باشد؛ چون استاندارد خاصی در این باره وجود ندارد. مهم‌ترین مسئله تناسب درب می‌باشد. برای مثال طرح های قاب دار نباید عرضی کمتر از 67 سانتی متر باشد

انواع درب از نظر کاربرد

درب بر اساس فضایی که بهم وصل می‌کند مانند: داخل به بیرون یا داخل به داخل و… نیز متفاوت بوده و در این زمینه طراحی فراوانی برای هر کدام از درب‌ها وجود دارد و هرکدام نسبت به یکدیگر نیز متفاوت است.

1. درب‌های خارجی

2. درب‌های داخلی

درب‌های خارجی

درب ضد سرقت

متریال درب ضد سرقت شامل فریم فولادی در هسته و بدنه‌ی آن از جنس فولاد یا آلمنیوم می‌باشد، که بر اساس جنس به کار رفته در متریال قیمت های درب ضد سرقت متفاوت است. این نوع درب‌ها دربرابر ضربه، برش و فشار نیز مقاوم بوده. قفل و یراق‌آلات استفاده شده در درب ضد سرقت به گونه ای است که امکان باز کردن آن بدون کلید تقریبا ناممکن است. لولا‌های به کار رفته در درب ضد سرقت پنهان بود و درقسمت خروج از منزل یا ساختمان برای امنیت بیشتر کار می‌شود. اما با این حال پیچ و میخ‌های آن به اندازه کافی طویل بوده تا به خوبی وزن درب ضد سرقت را تحمل کند.

 

درب ضدسرقت

درب ضد حریق

چارچوب درب ضد حریق از جنس فولاد و روکش درب از ورق فولاد با پوشش تمام رنگ کوره‌ای می‌باشد. داخل درب، پشم سنگ نسوز عایق حرارتی قرار می‌گیرد که در برابر آتش تا ۴ ساعت در دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم است. اطراف درب با لاستیک درزگیر نسوز پوشانیده شده است که باعث جلوگیری از ورود دود در حرارت بالا و حتی در هنگام واکنش با آتش، دود سمی تولید نمی‌کند. پس از آتش سوزی از ورود آتش و دود به فضای داخلی یا بیرونی جلوگیری می‌کند. اگر ساختمان دارای پله‌ی اضطرار باشد، درب‌های ضد حریق درپاگرد پله اضطراری قرار می‌گیرند.

درب های داخلی

با پیشرفت علم، درب‌ها از نظر سایز، اندازه و کارایی تفاوت‌های بزرگی ‌نسبت به مدل قدیمی درب‌های چوبی پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، الان بیشتر درب‌های داخلی ضد آب می‌باشند و دربرابر رطوبت واکنش نشان نمی‌دهند. درب‌های چوبی بر اساس جنس از لحاظ قیمت و وزن نیز به شدت تفاوت دارند، که در موارد زیر به آن اشاره شده است:

درب MDF

این گونه درب‌ها علاوه بر داشتن کلاف چوبی میانی، از چوب روسی ساخته شده و توسط دستگاه CNC و بدون دخالت دست، طرح و مدل از پیش‌تعیین شده این درب‌ها روی آن‌ها طراحی می‌شود . همچنین دستگاه CNC قادر به پیاده سازی ظریف‌ترین اشکال نیز می‌باشد.

 

درب چوبی

درب HDF

یکی از پرکاربردترین نوع درب در ساختمان، درب HDF می‌باشد زیرا درب داخلی و درب اتاق خواب از جنس HDF بوده و از قیمت مناسب برخوردار است.

درب PVC

درب چوبی PVCمعمولا به صورت HDF ساخته می‌شود سپس توسط روکش PVC مورد استفاده قرار میگرد.PVC به علت مقاومتی که در برابر رطوبت دارد به عنوان درب‌های سرویس بهداشتی قرار می گیرند.

مزیت‌های درب چوبی و ضد سرقت

درب چوبی و ضد سرقت هر کدام وزن، اندازه و جنس متفاوتی بر اساس کارایی دارند. هر فرد نیاز دارد که درب‌های خانه را به آرامی باز کند که وزن زیادی نداشته باشد، مانند درب دست‌شویی و حمام، به همین علت درب چوبی در داخل خانه به کار برده می‌شود. درب چوبی در داخل منزل یا ساختمان نسبت به درب ضد سرقت مناسب بود چون درب ضد سرقت از نظر ابعاد، محدود بوده و استاندارد خود را دارد اما درب چوبی همیشه در همه نوع ابعادی قابل سفارش و تهیه می‌باشد.

یکی از مزیت های دیگر درب چوبی، وجود انواع مختلف از نظر نوع چوب بوده که می‌توان در این مورد چوب درختان گردو و بلوط اشاره کرد. همه‌ی این‌ها درباره درب‌های داخلی منزل بوده ولی نیاز است برای ورود به منزل از فضای بیرون درب بخصوصی کار شود، که دارای امنیت بالا و باعث کاهش خطر دزدی و جانی شود که می‌توان در این مورد به درب ضد سرقت و درب ضد حریق اشاره کرد.

 

سبک‌های مختلف درب چوبی

با توجه به سلیقه افراد، هر دهه طراحی‌ها متفاوت بوده و رنگبندی متناسب با دکوراسیون ساختمان و سلیقه فرد جلو رفته است. سبک درب‌های چوبی که در منازل به کار می‌روند گوناگون می‌باشد. فراوان‌‌ترین سبک به کار گرفته شده در، درب‌های چوبی ایرانی، سبک کلاسیک و سبک مدرن است. که در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد سبک مدرن و کلاسیک می‌پردازیم.

سبک کلاسیک درب‌های چوبی

استفاده از درب‌های شیک و زیبا، به جذابیت خانه‌ها کمک شایانی می‌کند. انتخاب و استفاده از درب‌ مناسب، در کامل کردن طراحی و معماری خانه، بسیار حائز اهمیت است. درب های سبک کلاسیک بسیار جذاب و شیک می‌باشند. انتخاب این سبک از درب‌ها، دارای استانداردهایی می‌باشد که به شرح زیر است:

1. استفاده از طرح ساده اما زیبا با توجه به جنس چوب به کار رفته.

2. جلوگیری از داشتن جزییات زیاد و پیچیده که باعث ایجاد شلوغی در اتاق خواب می‌شود.

سبک مدرن درب‌های چوبی

رنگ‌بندی و طراحی این نوع درب‌ها نسبت به درب‌های کلاسیک به شدت متفاوت است؛ در این طراحی جزییات بیشتر شده و رنگ‌بندی درب‌های مدرن، روشن و پررنگ‌تر می‌باشند. هرچه جلوتر می‌رویم درب‌هایی که به سبک مدرن ساخته شده‌اند دارای سطح چوبی گره‌دار و جزئیات پیچیده و طلایی می‌باشد.

درب طرح دار

 

نگاه کلی

برای انتخاب یک درب چوبی شما باید ، به مکان نصب درب به عنوان مثا جنس، کیفیت ، روکش چوب ، قفل و دستگیره درب ، میزان امنیت و عمر درب و در نهایت بودجه‌ای که می‌خواهید برای خرید درب چوبی اختصاص دهید توجه کنید. چون تمامی عواملی که توضیح داده‌ایم، نقش تعیین‌کننده قیمت درب را دارند. اکنون با نگاهی به گذشته و تاریخ درب می‌توان گفت که اصول هنوز سر جای خودشان هستند ولی با توجه به تنوع و گستردگی مواد اولیه و ارتباط بین فرهنگ‌ها، تنوع در تولید درب نیز بیشتر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *