مقالات

راهنمای انتخاب لولای مناسب

راهنمای انتخاب لولای مناسب

لولاها از دو برگ و یک میله یا پین نازک تشکیل شده اند. یکی از مهمترین یراق‌های ساختمانی لولاست. هر لولا متناسب با نوع، وزن، طرح درب ساخته یا انتخاب می‌شوند. لولای اتصال درب به قاب، لولای کابینت و لولای پنجره هر کدام با هم متفاوت هستند.

انتخاب درست لولا از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انتخاب بهترین لولا نیاز است که آن‌ها را بشناسیم، در این مقاله انواع لولاها و کاربرد آن‌ها را توضیح خواهیم داد.هر لولا متناسب با درب بر اساس وزن، نوع و طرح سازه ساخته می‌شود که از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت نیاز است که در قدم اول آن‌ها را بشناسیم.

لولاهای موجود در بازار

لولاها انواع مختلفی دارند و کاربرد هر کدام متفاوت است به طور مثال لولایی که در کابینت استفاده می‌شود با لولای بکار برده شده در اتصال درب به چهارچوب و موارد دیگر متفاوت است.

انتخاب لولای مناسب

لولاهای ساده

در ساده ترین حالت لولا ساده از دو برگ و یک پین ساخته شده است. سوراخ روی برگ به‌صورت خزینه است تا پیچ بسته شده کاملاً درون برگ و هم سطح آن قرار بگیرد. فقط موجب وصل شدن دو قطعه مجزا به هم میشود و کار برد آن در اجزای ساده ساختمان مانند لولاهای کشویی که می‌توان در این رابطه مثال زد. از این لولا بیشتر در صنعت چوب و مبلمان سازی استفاده می‌شود.

لولا جدا شدنی، جدا نشدنی و پین‌دار دکمه‌دار از انواع لولا ساده است. لولاهای ساده شامل لولای جدا شدنی، جدانشدنی، پین‌دار و دکمه دار می‌باشد، از این لولا بیشتر در صنعت چوب و مبلمان استفاده می‌شود. این لولای ساده شامل دو برگ و یک پین ساخته شده که روی هر برگ سوراخ‌هایی به صورت خزینه برای بسته شدن کامل پیچ دورن آن قرار گرفته که موجب وصل شدن دو قطعه به صورت به هم می‌شود.

لولای متری

لولاهای متری

همان‌طور که از نام این لولا مشخص است، این لولا به‌صورت متری تولید می‌شود. این لولا را می‌توانید در هراندازه‌ای که نیاز است تهیه کنید و در صورت اضافه بودن لولا، مقدار اضافه آن را با اره کمان ببرید. فاصله‌ای که این لولا بین درب و بدنه ایجاد می‌کند بسیار کم بوده و برای استفاده در درب‌های سراسری مناسب است.

لولای دوطرفه یا لولای بادبزنی

این نوع لولا مخصوص درب هایی هستند که از دوطرف باز میشوند مانند درب شیشه‌ای فروشگاهای تجاری یا موادغذایی. زیرا با داشتن دو محور در مرکز چرخش به سمت مورد نظر ایجاد میکند و باعث باز شدن آسان درب می‌شود همینطور در یخچال‌های مواد غذایی به صورتی عمل می‌کند تا درب محکم بسته شده و هوای سرد از آن خارج نشود.

لولای پروانه ای

لولای تزئینی

بر خلاف لولاهای دیگر این نوع لولاها براساس اشکال و طرح‌های متفاوت ساخته می‌شوند. یک برگ این لولا کوتاه و روی چارچوب متصل شده و برگه دیگر بزرگ بوده و روی درب نصب می‌شود که بیشتر جنبه زیباسازی دارد. این نوع لولاها در ساختمان برای درب یا پنجره در ساختمان‌های دهه‌ 60 تا 70 شمسی استفاده می شدند.

لولای-تزئینی

لولای مخفی

همانطور که از اسم این لولا مشخص است در مواردی از این لولا استفاده می‌شود که می‌خواهید ظاهر کار زیبا و یکدست به نظر برسد. این لولا در برابر رطوبت مقاوم بوده و ایمنی نسبتا بالایی در مقایسه با انواع دیگر لولاها دارد.

لولای-مخفی

انواع لولاهای صنعتی

از آن‌جایی که سنگینی درب با تعداد، نوع لولا رابطه مستقیمی دارد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، هرچه وزن درب مورد نظر سنگین‌تر تعداد لولا بیشتر خواهد بود. اگر لولای مناسب انتخاب نشود درب به مرور زمان دچار سایش و فرسودگی می‌شود. در انتخاب لولا به مواردی نظیر طول، عرض و ضخامت لولا دقت کنید.

لولای امنیتی

1) لولای امنیتی

این لولا همانطور از اسمش پیداست برای امنیت ساختمان به کار می‌رود. یکی از ویزگی های مهم لولای امنیتی، پین لولا است که باید به آن توجه شود قطعه‌ایی برای نگه داشتن پین درون برگ وجود دارد که موجب قفل شدن لولا از داخل میشود تا توسط دزد یا کسی دستکاری یا خراب نشود.لولای امنیتی البته علاوه بر امنیت باید دربرابر رطوبت، گرما و انفجار مقاوم باشد، با توجه به آهن یا آلیاژ بکار رفته بیشتر این لولا بر روی درب های ضدسرقت نصب می‌شوند.

لولای-صنعتی

2)لولای صنعتی

یکی از لولای های پرکاربرد در کارخانه‌جات و صنایع پتروشیمی است. این نوع لولاها از مقاومت بسیار بالایی دربرابر گرما برخوردار هستند. معمولا این نوع لولاها از آلیاژ مخصوص ساخته میشوند تا لولای تولید شده دربرابر همه‌ی شرایط محیطی مقاوم بوده و حداقل تا 100 ملیون بار قابلیت باز بسته شدن داشته باشند.

لولای گازور

3) لولای گازور

لولای گازور در ایران به نام های لولای کابینت و فنری معروف می‌باشند. این لولا بیشتر در کابینت سازی کاربرد دارد. این نوع لولا در دو مدل یک مرحله‌ایی و دومرحله‌ایی وجود دارد. در ایران نوع دومرحله‌ایی آن محبوبیت بیشتری دارد اما مدل تک مرحله ایی به دلیل آسانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لولا گازور در درجه‌های مختلف تولید می شود و در بیشتر مواقع لولا ۹۰ درجه استفاده میشود. بیشتر لولاهای گازور موجود در بازار ایران به صورت وارداتی از کشور چین و ترکیه میباشند و مدل ترکیه ای آن از کیفیت بیشتری برخوردار است .

آرامبند

4) لولای آرام‌بند

لولای آرام‌بند جز محبوبترین لولاها از نظر کیفیت و سلامت است. این لولا علاوه بر پین و برگ قطعه‌ای فنر مانند نیز دارد تا از برخورد ناگهانی درب به چهارچوب جلوگیری کند این فرآیند باعث می‌شود تا از کاهش عمر لولا و هرز شدن پیچ درون چوب درب جلوگیری کند.

بهترین جنس لولا در بازار ایران

لولاها از نظر تولید آسان هستند و طراحی پیچیده‌ایی ندارند همچنین در تمامی کشورها تولید می‌شود. فقط در قیمت، آلیاژ و نع متفاوت هستند که بیشتر بازار لولای ایران را چین تامین می‌کند که این لولاهای تولید شده توسط چین ارزان بوده و بیشتر آن‌ها از کیفیت پایینی برخوردار هستند، در ایران بهترین نوع لولا از آلیاژ آلومنیوم است که از نظر کیفیتی نظیر ندارد اما از نظر قیمت نسبت به بقیه مدل‌ها گران‌تر هستند.

نکات مهم دررابطه با لولا

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید لولا، جنس چهارچوب و لولا است، البته شرایط آب هوایی نیز بی‌تاثیر نیست، پس باید در انتخاب و خرید لولا دقت لازم را کرد، به این نکته توجه کنید که لولاها نباید به چوب درب و قاب ضربه وارد کنند همه این‌ها نکاتی است که در هنگام خرید باید در ذهن داشته باشیم. بهترین لولای موجود در بازار که از نظر کیفیت و قیمت نسبت به بقیه مدل‌ها قابل تامل است، به دلیل مقاومت دربرابر گرما و رطوبت دمای اتاق آلومینیوم بوده و واکنش آن نسبت به فلز آهن بسیار کمتر است به همین علت این فلز در ساختمان‌سازی، ساخت کمد وکابینت تقاضای زیادی دارد.

افکار نهایی

نگرانی مهم در مورد لولاها این است که اگر پین های لولا رو به بیرون باشد، می توان آن‌ها را از بین برد و سپس درب را خارج کرد. لولای امنیتی می تواند از چندین ویژگی مختلف استفاده کند تا برداشتن پین های لولا را دشوار کند. یک نکته مهم این است که استفاده از درب ضدسرقت علاوه بر استفاده از لولای امنیتی می‌تواند کار دزدان را دشوارتر کند.

هنگام انتخاب لولاهای امنیتی، مهم است که به درجه بندی مقاومت در برابر وزن و آتش فکر کنید. لولای امنیتی باید به قدری سنگین باشد که بتواند از وزن درب را تحمل کند. درهای ضدسرقت باید در حالت ایده آل سنگین باشند تا شکستن آن‌ها مشکل شود و همه لولاها ممکن است در مورد تحمل وزن سنگین درب‌های ضدسرقت مناسب نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *