مقالات

راه‌های افزایش امنیت ساختمان

راه‌های افزایش امنیت ساختمان

یکی از مواردی که در جوامع امروزی به آن توجه زیادی نمی‌شود، افزایش خود ایمنی به‌منظور افزایش ایمنی مالی است.

بسیاری از افراد بر این باورند که تأمین امنیت دارایی آن‌ها از صفر تا صد بر عهده‌ی نهادهای انتظامی است؛ حال آنکه این باور غلط سالانه ضررهای مالی زیادی را به افراد جامعه وارد می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا راه‌ها و ترفندهایی که می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها، امنیت ساختمان و محل زندگی‌تان را افزایش دهید را باهم مرور کنیم.

قدم اول افزایش ایمنی ورودی‌های اصلی

از ورودی‌های اصلی خانه‌ها می‌توان به درب‌هایی که به ساختمان و واحد شما و حتی در‌ب‌هایی که در بخش تراس و پاسیو ساختمان قرار دارند اشاره کرد.

 

افزایش امنیت ورودی‌های اصلی ساختمان

بسیاری بستن درب‌ها را برای جلوگیری از نفوذ دزدها کافی می‌دانند؛ در حالی که بسیاری از درب‌های ساختمانی به راحت ترین شکل ممکن باز می‌شوند، یکی از این را‌ه‌ها استفاده از کارت‌های بانکی و یا وارد کردن مقدار کمی فشار به زبانه درب‌ها است.‌ از همین رو استفاده از درب‌های ضد سرقت که نقایص ذکر شده نسبت به درب‌های معمولی را ندارند بسیار توصیه می‌شود.

از درب‌های شیشه‌ای و آلومینیومی که مقاومت کمی در برابر ضربه دارند برای بخش‌های تراس و پاسیو ساختمان‌ها استفاده می‌شود؛ این موضوع خود یکی از مواردی است که سبب کاهش ایمنی ساختمان‌ها در برابر نفوذ می‌شود.

اصولا بالکن‌ها یکی از راحت‌ترین راه‌های نفوذ برای دزدان و سارقان است؛ به همین خاطر استفاده از درب‌ چوبی مستحکم اولین قدم در جلوگیری از ورود افراد به درون واحد شما است. از ورودی‌های اصلی می‌توان به درب پارکینگ و درب لابی ساختمان‌های بزرگ اشاره کرد که این درب ها به دلیل حجم بالای عبور و مرور افراد می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای سارقان، جهت ورود به ساختمان باشد. از همین رو تنها راه کنترل آن، اطمینان از بسته شدن این درب‌ها است.

قدم دوم افزایش ایمنی ورودی های فرعی

ورودی‌های فرعی شامل پنجره‌ها می شود. این ورودی‌ها در ساختمان های قدیمی بسیار ابتدایی و ساده هستند و تنها از زبانه و گیره جهت بسته نگه داشتن آنها استفاده می‌شود. به همین دلیل توصیه ما به شما برای افزایش ایمنی ورودی‌های فرعی، نصب قفل‌های مخصوص پنجره و یا روش بهتر و کامل تر آن عوض کردن پنجره های قدیمی با پنجره‌های قفل دار جدید است.

اگر نمی خواهید پنچره ها را عوض کنید یکی از راه های ایمن سازی پنچره های قدیمی نصب نرده جلوی پنچره می باشد که باعث سخت شدن کار سارقین برای ورود می شود.

بعد از ایمن سازی پنجره ها باید به نکته کوچکی اشاره کرد و آن نصب پرده است. نصب پرده به شما این امکان را می‌دهد که از دیده شدن درون منزل و ساختمان خود جلوگیری کنید و سارقانی را که در کمین هستند تا از نبود شما در خانه نهایت استفاده را بکنند؛ ناکام بگذارید.

باید این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید که همواره اگر قصد ترک منزل را دارید پنجره‌های واحد و ساختمان خود را به وسیله پرده‌ها کاملا بپوشانید؛ واینکه هرگز در زمان‌های ترک منزل خود پنجره ها را به صورت باز و نیمه باز رها نکرده و همیشه آن‌ها را ببندید.

قدم سوم استفاده از نور در از بین بردن نقاط تاریک اطراف خانه

 

نقاط کور اطراف خانه خود را از بین ببرید

یکی دیگر از مواردی که دزدان و سارقان همواره به آن توجه می‌کنند، دزدی کردن از منازل و خانه‌هایی است که نقاط کور اطراف آنها زیاد باشد.

نقاط کور به محل هایی در اطراف ساختمان گفته می‌شود که تاریک است و یا نور کافی ندارند. سارقان با استفاده و انتخاب این محل‌ها به نحوه‌ای رفت و آمد می‌کنند که کسی متوجه حضور آن ها در محل نشود؛ از همین رو پیشنهاد ما به شما نصب لامپ ها و پرژکتورهایی در بخش‌های ورودی منزل و ساختمان است.

ترجیح باید بر این باشد که لامپ ها و پرژکتورهای نصب‌شده سقفی و دور از دسترس باشند زیرا منابع نور زمینی به راحتی قابل از بین بردن و کور شدن هستند.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به وسیله منابع نوری در جهت آگاه سازی خود و همسایگان از آن استفاده کرد، نصب منابع نوری حساس به حرکت است. این منابع نوری می‌تواند تله بسیار مناسبی برای غافلگیری سارقان باشد؛ زیرا این منبع نوری حساس به حرکت تا قبل از تشخیص حرکت خاموش بوده و به محض تشخیص حرکت منابع نوری خود را روشن می‌کند.

قدم چهارم از جلب توجه کردن هنگام ترک منزل خودداری کنید

بسیاری از افراد هنگام ترک منزل خود و رفتن به مسافرت یادداشت و یا نوشته ای را به‌جای می‌گذارند؛ که این مورد می‌تواند علاوه بر آگاهی دادن به دوستان، دزدان را نیز از نبودن شما در خانه مطلع کند. همچنین در هنگام مسافرت نباید به نحوی نسبت به ترک کردن منزل و یا جمع کردن وسایل خود اقدام کنید که توجه زیادی را به خود جلب کنید.

قدم پنجم از گذاشتن کلید اضافه در محلی خارج از ساختمان و واحد خود اجتناب کنید

یکی از روش هایی که دزدها به وسیله آن به راحتی وارد ساختمان شما می‌شوند جستجو در محل‌هایی است که احتمال پنهان کردن کلید یدکی توسط صاحبخانه در آنجا زیاد است.

این محل‌ها شامل پادری، گلدان‌ها و یا جا کفشی های خارج از واحد‌ها است. پس اگر قصد ترک منزل حتی برای چند ساعت را دارید از پنهان کردن کلید‌ها در این محل‌ها و محل‌های مشابه خودداری کنید. اگر فراموش کار هستید و از اینکه پشت در بسته بمانید هراس دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که کلید اضافه را به دست یکی از همسایگان قابل اعتماد خود، دوستان و یا بستگانتان بدهید و از پنهان کردن آن بپرهیزید.

قدم ششم استفاده از قفل‌های الکترونیکی

استفاده از قفل‌های الکترونیکی مرسوم نیست اما استفاده از آنها می‌تواند در افزایش ایمنی واحد و ساختمان شما بسیار مفید باشد زیرا اکثر این قفل‌ها دارای آژیرهای هشدار دهنده‌ای هستند که میتوانند در زمان هایی که در منزل حضور ندارید همسایگان را از ورود افراد غریبه مطلع کند.

بعضی از قفل های الکترونیکی به طور اتوماتیک در هنگام بروز حادثه با مراکز انتظامی و صاحبخانه تماس برقرار کرده و آنها را از ورود افراد غریبه مطلع می کند.

این قفل ها قابلیت نصب بر روی انواع درب چوبی، درب لابی و درب های ورودی را دارد.

 

یکی از راه های افزایش امنیت ساختمان استفاده از قفل‌های الکترونیکی است

قدم هفتم وانمود کنید که در خانه حضور دارید

یکی از روشهای ساده اما هوشمندانه نشان دادن حضور فرد یا افرادی در خانه است. هنگامی که خانه را ترک می‌کنید بهتر است تلوزیون را روشن گذاشته و صدای آنرا زیاد کنید، به صورتی که از بیرون از خانه صدای آن به گوش برسد؛ این روش میتوان این ضن را ایجاد کند که شخصی در خانه است و سارقان را از ورود به واحدتان منصرف کند.

یکی دیگر از این موارد روشن گذاشتن چراغ های خانه است که میتواند به راحتی از ورود سارقان جلوگیری کند. اگر منزل خود را برای مدت طولانی تر مانند یک هفته یا بیشتر ترک می‌کنید؛ به شما پیشنهاد میکنیم که تلوزیون خود را بر روی یک بازه‌ی زمانی خاص برای روشن و خاموش شدن قرار دهید و یا از لامپ های تایمردار استفاده کنید تا بعد از غروب آفتاب و زمانی که هوا تاریک می‌شود، روشن شوند.

قدم هشتم: می توانید از بستگان خود بخواهید که به منزلتان در طول هفته سر بزنند

میتوانید از دوستان و بستگان خود بخواهید که در طول هفته دو یا سه بار به منزلتان سر بزنند و به امور آن رسیدگی کنند ویا حتی شب را در آنجا سپری کنند. این موضوع می‌تواند به افزایش امنیت خانه شما کمک کند. این فعالیت ها در محل خانه شما، این فکر را ایجاد میکند که خانه شما برای مدت طولانی ترک نشده است و افرادی هستند که در آن زندگی می‌کنند.

قدم نهم: به امور حیاط و اطراف منزلتان رسیدگی کنید

اگر برای مدت زمان طولانی منزلتان را ترک می‌کنید؛ بهتر است که اگر باغچه، باغ و یا درختی دارید قبل از ترک منزل به آن‌ها رسیدیگی کنید، زیرا با این کار به افراد غریبه نشان می‌دهید که شخصی در این محل در حال زندگی کردن است. سارقان معمولا به دنبال راحت ترین راه برای پول درآوردن هستند از همین رو با رسیدگی به منزل خود آنها را از فکر سرقت از منزلتان منصرف کنید.

قدم دهم: استفاده از سگ‌‌های نگهبان

سگ‌ها میتوانند در افزایش ایمنی ساختمان کمک شایانی به شما بکنند

اگر در خانه باغ و یا خانه‌‌های ویلایی زندگی می‌کنید؛ یکی از بهترین راه‌‌ها استفاده از سگ‌های نگهبان است. این روش برای منصرف کردن بسیاری از دزد‌ها و سارقان کارساز است. حتی اگر سگ ندارید و یا تمایلی به استفاده از سگ نگهبان ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صورت نمایشی از قفس و یا خانه سگ در حیاط خانه و یا محل زندگی خود استفاده کنید. داشتن قفس سگ می‌تواند به اندازه کافی قانع کننده باشد و این هشدار را به افراد غریبه بدهد که امکان وجود یک یا چندین سگ نگهبان در این خانه هست؛ و آنها را از قصدشان منصرف کند.

قدم یازدهم: از بین بردن جعبه اشیاء گران قیمت

اگر به تازگی یک وسیله برقی گران قیمت مانند تلوزیون، کامپیوتر، لب تاپ، تبلت، کنسول‌‌های بازی و یا وسایلی از این دست گرفته‌اید بهتر است جعبه و یا هرچیزه دیگری که نشان از آن دارد را در مقابل درب منزل خود و یا سطل زباله نزدیک خانه خود قرار ندهید، زیرا ممکن است توجه سارقان را به وجود همچین شیئی در منزل شما جلب کند و از طرفی دیگر سرقت چنین لوازمی بسیار آسان است اما هزینه‌‌های پرداخت شده برای آن‌ها بسیار گزاف است.

قدم دوازدهم: نصب قفل شب بند یا قفل کورکننده

یکی از مناسب ترین روش‌‌ها برای جلوگیری از ورود سارقان به منزلتان استفاده از قفل شب بند یا قفل کور کننده است. این نمونه از قفل ها به راحتی بر روی درب‌های منازل نصب می‌شود و در اکثر لوازم ساختمان فروشی‌ها یافت می‌شود. هنگامی که از یک قفل کور کننده استفاده می‌کنید امکان ورود راحت توسط سارقان به منزلتان را کمتر می‌کنید.

قدم سیزدهم: عوض کردن قفل درب‌های ورودی خانه جدید

هنگام جا به جایی نصبت به تعویض قفل‌های قدیمی اقدام کنید

یکی از کارهایی که هزینه چندانی ندارد اما انجام دادن آن می‌تواند از ضررهای مالی زیادی جلوگیری کند؛ عوض کردن قفل درب‌های ورودی خانه‌ای است که به تازگی به آنجا نقل مکان کرده‌اید. همچنین اگر کلیدهای خانه خود را گم کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کینم که باز هم قفل درب‌های منزل خود را عوض کنید زیرا ممکن است شخصی که کلید‌ها را پیدا کرده است محل زندگی شما را پیدا کند و در فرصتی مناسب به خانه شما دستبرد بزند.

قدم چهاردهم: استفاده از درب‌های کشویی

برای بسیاری از سارقان باز کردن درب‌های معمولی بسیار آسان‌تر از درب‌‌های کشویی است. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر که برایتان مقدور است از درب‌های کشویی و درب ضد سرقت در ورودی‌های اصلی منزلتان استفاده کنید.

قدم پانزدهم: استفاده از برچسب‌های هشدار دهنده

استفاده از برچسب‌های هشدار دهنده نظیر، این مکان مجهز به دوربین مداربسته است میتواند به طور بالقوه از ورود افراد غریبه به محل زندگی شما جلوگیری کند.

قدم شانزدهم از قراردادن اجناس گران بهاء در قسمت‌‌های در معرض دید خودداری کنید

شاید کوچکترین کاری که می‌توانید در حفاظت از اموال و خانه خود انجام دهید، قرار ندادن لوازم ارزشمند در مکان‌هایی است که دسترسی به آنجا راحت باشد. این کمترین توصیه‌ای است که می‌توان به هر شخصی داشت. لوازم ارزشمند خود را از دید خارج کنید تا مانع از وسوسه سارقان بشود. همانطور که قبلا گفته شد دزدها به دنبال راحتترین راه جهت رسیدن به لوازم ارزشمند و پول هستند.

اگر وسایل گران بها مانند طلا و سکه و دلار دارید بهتر است که حتما از یک گاوصندوق در منزل استفاده کنید و اگر امکان خرید گاوصندوق را ندارید پیشنهاد می شود به بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و درخواست صندوق امانات بانک دهید تا تمام وسایل گرانبهای خود را در آنجا نگه داری کنید.

قدم هفدهم: از تشویق سارقان پرهیز کنید

در ایمن سازی ساختمان خود تفریط نکنید. این کار سبب می‌شود تا سارقان را نسبت به خانه و منزل خود حساس کنید. با انجام این کار، این ضن به وجود می‌آید که در این خانه قطعا اجناس و وسایل گران قیمت وجود دارد و آنها را تشویق به سرقت از خانه شما می‌کند.

قدم هجدهم ایمن سازی پشت بام و یا طبقات بالایی

نسبت به سالم بودن قفل و چفت و بست‌های درب و پنجره پشت بام اطمینان حاصل نمایید. اگر که واحد آپارتمانی شما در طبقه آخر قرار داشته باشد شما همواره در خطر سرقت توسط سارقانی که از پشت بام وارد می‌شوند؛ هستید. همچنین اگر طبقه‌ی بالای شما خالی از سکنه است از ایمن بودن راه‌های ورودی اصلی و فرعی آن اطمینان حاصل کنید.

قدم نوزدهم: استفاده از دوربین‌های مدار بسته

استفاده از دوربین‌های مداربسته شاید جزء آخرین راه‌های پیشنهادی ما به شما باشد. زیرا هزینه‌ای که برای شما در بر دارد بسیار زیاد است اما امنیت حاصل از آن می‌تواند تا حد زیادی برای شما راضی کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *